woensdag 18 juli 2012

Projectontwikkelaars moeten niet bijsturen maar fris opnieuw beginnen

Nog los van het economische ontij, hebben projectontwikkelaars het niet makkelijk. Dat is niet zo vreemd. Hun organisatie is nog niet ingericht op de markt van vandaag. En dat heeft met name te maken met de klantoriĆ«ntatie

De afgelopen jaren is die klant veranderd. Was het eerst hoofdzakelijk een professionele partij, gepokt en gemazeld in het ontwikkelvak, nu zijn dat Henk, Ingrid, Roderick en Sterre ... en die hebben een ietwat andere relatie met het product. Sterker nog, ze willen een ander product. Ratio maakt daarbij plaats voor emotie. Dat vraagt intern om een andere mindset, waarbij de rechter hersenhelft belangrijker wordt.

In plaats van McKinsey, demotie, promotie, instroom en een ontslagronde, laat een verzekeraar zien dat het ook anders kan. Ook verzekeraars staan er niet best op bij hun klanten. Achmea gaf een club jonge nieuwdenkers binnen het bedrijf een zak met geld. En liet hen, geheel naar eigen inzicht, een nieuwe verzekeraar oprichten zonder de last van oude gewoontes, kantoortuinen, formulieren, tussenpersonen en algemene voorwaarden. Het werd InShared. We all benefit. Die schone lei bleek succesvol. Het leverde een Zilveren Effie op.

Misschien zouden grote ontwikkelaars een dergelijke stap moeten overwegen. Niet alleen reorganiseren, maar daarnaast ook opnieuw beginnen. Zonder de ballast van het verleden. Al was het alleen maar om er van te leren.

Voor wie even niet meer weet hoe het ook alweer zat met die hersenhelften een Mercedes-Benz campagne uit Israel.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten