De tijd dat reclamemakers het merk bestierden, ligt alweer tien jaar achter ons. De merkverantwoordelijkheid ligt toch echt bij van de eigenaar van het merk. Die we
voor het gemak maar even de brandmanager noemen. Opgestuwd door resultaatafspraken
en kostenbeheersing verliest deze nog al eens de essentie uit het oog. Althans
zo lijkt het. Begrijpen ze wel wat een merk is? Nu.
Een merk is de conversatie over dat merk
Als je wilt weten of brandmanagers snappen wat een merk is, kijk dan naar de manier waarop op ze
met hun bureaus omgaan. Omarmen ze de discussie, zijn ze lastig maar
rechtvaardig, geven ze ruimte, zijn ze loyaal? Of voeren ze een voortdurend
kostengevecht, gedragen ze zich als hangjongeren en laven ze zich aan hun macht?
Is dat laatste het geval, dan is er serieus iets mis.
Het merk is de
conversatie over dat merk. Punt. Iedere conversatie telt. Dus bureautje
afbekken is slecht voor de conversatie. Hoe fraai de commercial ook is die je op
de buis slingert. De dagen van de bordkartonnen façade zijn voorbij. Eén Libor-rente
gerucht en daar ga je. Je hebt geen macht. Dus zijn er brandmanagers nodig die
hun merk ademen, every step of the way. Brandmanagers begrijpen dat
iedere conversatie telt. Daar ontbreekt het nogal eens
aan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten