maandag 17 maart 2014

Niet internet, big data en retargetten maken merken groot, maar ideeën.


Even mijn punt maken. Wie kent Katy Perry niet? Nou? Dat zullen er niet veel zijn. Wie de documentaire gezien heeft weet dat ze geen one hit wonder is, bedacht door een of ander producersduo. Wat haar zo ongelofelijk goed maakt, is dat er iets haar hoofd brandt dat er uit moet. Voordat ze bekend werd schreef ze al honderden liedjes, werd ze gegijzeld door een paar platenmaatschappijen die haar niet vonden aansluiten bij wat het publiek vandaag cool vindt. En inderdaad ze houdt er een vreemd wereldbeeld op na.

Ze verpieterde, had geen cent. Te eigenwijs om zich aan te passen aan wat de markt zoekt. Zogenaamd. Voor wie de documentaire niet gezien heeft. Hij is meer dan de moeite waard. Wat Katy Perry doet, klopt van alle kanten, is consistent en coherent. Is oorspronkelijk, vreemd misschien, maar je wordt er vrolijk van. Katy Perry heeft een visie, een idee, dat ze opblaast tot gigantische proporties. Vijf hitsingles, van een album. Een record.

Voordat iedereen nu begint te mauwen over de kracht van sociale media, de long tale, miljoenen likes etcetera, even het punt maken dat ik beloofde te maken. Katy Perry staat waar zij nu staat omdat zij is wie ze is. Omdat ze een messcherpe visie heeft waarover het volgens haar moet gaan. Koersvast. Retargeten, zoekalgoritmen, big data, heel interessant allemaal, maar veel belangrijker en uiteindelijk van doorslaggevend de betekenis is het idee, de visie. Dát bepaalt uiteindelijk de magnitude van het succes. Voor bij elkaar bedachte rommel is zelfs de long tail te kort. I love Katie Perry, she's fun.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten